404
Obs! Något har spårat ur.
Vi fixar problemet så fort vi kan.

Hier ist etwas schiefgelaufen.
Wir beheben das Problem, so schnell wir können!

Something has derailed.
We solve the problem as soon as we can.


En hälsning från Borghamn

Tågolycka på F.W.Ö. Järnväg den 8 maj 1907

En hälsning från Borghamn: Tågolycka på F.W.Ö. Järnväg den 8 maj 1907

En hälsning från Borghamn: Tågolycka på F.W.Ö. Järnväg den 8 maj 1907

Urspårning vid Bårstad mosse mellan Rogslösa och Borghamn på Fågelsta - Vadstena - Ödeshögs Järnväg, FVÖJ den 8 maj 1907. Tåget var på vägen mot Ödeshög, då ett brott på en vagnsaxel uppstått. Vagnarna var lastade med socker i säckar, som skulle till Ödeshög. Ingen människa kom till skada.

År 1874 togs den smalspåriga järnvägen från Vadstena till Fågelsta i drift. Bolaget finansierades av Vadstena stad. Därmed fick staden en anslutning till järnvägen Hallsberg-Motala-Mjölby och den moderna transportinfrastrukturen.

Ett nytt bolag bildades och linjen förlängdes via Hästholmen till Ödeshög 1888. I Hästholmen ledde ett stickspår till hamnen.

Denna förbindelse bidrog i hög grad till utvecklingen av turismen på Omberg: Ett järnvägshotell byggdes vid Alvastra station och turisthotellet på Ombergs sydsluttning (1892). Borghams Turisthotell (Ombergspensionatet) följde 1900, Gyllenhammars Pensionat i Borghamn 1914 och Stocklycke vandrarhem 1934.

Godstrafiken var begränsad. Olyckan den 8 maj 1907 strax före infarten till Borghamn förblev den enda under ordinarie tider. Järnvägen mellan Vadstena, Hästholmen och Ödeshög är nedlagd sedan 1958. Sträckan Vadstena-Fågelsta år kvar som Sveriges äldsta smalspårig järnväg i drift (museijärnväg WFJ med sommartrafik och dressinuthyrning).

Foto: Sveriges Järnvägsmuseum

Fler vykort från Borghamn finns på Hälsningar från Borghamn.