Vi välkomnar dig att vandra på Ombergs stigar och vandringsleder och njuta av våren. Som dagsbesökare vill du förmodligen bara ta korta promenader i vackra omgivningar och vandra i en timme eller två. Omberg erbjuder många möjligheter utanför dom klassiska vandringslederna. UpplevVadstena.se - regionens ledande besöksguide - presenterar här ett urval från norr till söder.

Alla turförslag börjar vid en parkeringsplats och återvänder till samma ställe. Vid enstaka startpunkter finns rastplats, vindskydd, grillplats och torrtoalett. Välkommen till Omberg under den vackraste tiden av året.

För bättre orientering erbjuder vi en översiktskarta och en karta för varje enskilt turförslag, både online (uMap) och som en utskrivbar version [pdf]. I uMap-versionen kan du aktivera din position och centrera kartan på den. Vi vill påpeka att det inte finns någon fullständig mobiltäckning på Omberg.

• Karta över Ombergspromenader i vår
  • Karta över Ombergs naturstigar och vandringsleder

• Borghamnsrunda
    mellanstor med Borghamn Strand/Norra Omberg som utgångspunkt

Borghamnsrunda

Sten födde Borghamn, kulturhistorisk vandring i stenbrytningens spår. Foto: Bernd Beckmann Vid Strandstigen

3,4 km. Beräknad tid 1 h 15 min

Promenaden är mellanstor och passerar Vätterns strand och Borghamnskärret via Strandstigen. I Bårstad rundar man f.d. Bårstadbrottet. Sträckan fortsätter genom byn och förbi Svängen. Sedan går man upp motionsslingan till Steneborg. Här kan man ta en avstickare till Marsabäckens vattenfall vid Ombergs förkastning. Via Brottsledet och Bockavägen kommer man tillbaka till Borghamns Strand.

Faciliteter:

• Borghamn Strand: Hotel, vandrarhem, hamncafé, InfoPoint, grillplats, picknickbord, informationstavla, WC
    • Strandstigen: Vindskydd, grillplats

Ombergslidenrunda
    med Ekhaga som utgångspunkt

Marialeden: Hl. Hjärtas kloster Hl. Hjärtas kloster

4,5 km. Beräknad tid 1 1/2 h.

En runda, som passar Hl. Hjärtas klostrets gäster samt dagsbesökare. Vägen upp berget vid Ombergsliden är något brant. Denna beskrivningen utgår därför från Ekhaga gård. Man följer Nyhagavägen och går sedan upp på berget. Lämna den breda skogsvägen vid serpentinen och gå rakt fram. Genom och förbi ett hålvägssystem kommer du ganska lätt upp till Vallgatan. Till vänster hittar du stigen till Ombergsliden. På vägen ner kan du ta en avstickare till Ombergslidens Mountain Lodge och njuta av utsikten över slätten och Tåkern. Vid klostret tar Du vägen över slätten förbi Djurkälla gård tillbaka till Ekhaga.

• Ombergslidens Mountain Lodge: Grillplats, picknickbord
    • Ombergliden: Picknickbord, informationstavla, torrtoa

Renstadsfällanrunda
    med Höje Lillängs parkering som utgångspunkt

Renstadsfällan. Foto: Bernd Beckmann Renstadsfällan

7 km. Beräknad tid 2 1/2 h.

Renstadsfällan är en blomsterrik naturbetesmark där gullvivorna blommar om sommaren. Vägen dit börjar vid korsningen Vallgatan/Turistvägen. Vid Makersbergen har man bra utsikt över Dags Mosse och slätten. Efter Renstadfällan möter man Vallgatan. Rakt fram kommer man till Ragels kärr, därifrån Storpissans bäck rinner mot Vättern. Ta stigen till vänster. Den leder tillbaka till Vallgatan.Vid korsningen med Surmossvägen ta stigen rakt fram förbi Elva bokar till Tillyvägen. Höje ligger till vänster och dit kommer Du via Tillyvägan, Bastavägen och vägen genom Höje.

Man kan man förkorta rundan något om man tar Vallgatan direkt tillbaka till Höje.

• Höje Lilläng: Grillplats, picknickbord, torrtoa
    • Makersbergen: Vindskydd

Stocklyckerunda
    med Stocklycke Ekoparkcenter som utgångspunkt

2,8 km. Beräknad tid 1 h.

En lätt runda runt Stocklycke äng och bokskogen nedanför Hjässan.

Faciliteter:

• Stocklycke Ekoparkcenter: Grillplats, picknickbord, torrtoa, informationstavlor
    • Stocklycke hamn: Vindskydd med grillplats, grillplats, torrtoa

Runt Ombergs södra klinten
    med Hjässatorget som utgångspunkt

3,9 km. Beräknad tid 1 h 20 min

Från Hjässatorget tar man Turistvägen en kort bit och följer sedan skogsvägen till höger och fortsätter på Nyhagenvägen förbi Nyhagenkärret till vändplatsen. Därifrån går en stig upp och över berget. Fortsätt på Klintvägen och Skjutbanevägen.Från Skjutbanevägen går en stig genom skogen tillbaka till Hjässatorget.

Faciliteter:

• Hjässatorget: vindskydd med grillplats, informationstavlor, torrtoa
    • Skjutbanevägen: Vindskydd med grillplats

Hjässarunda
    med Alvastra som utgångspunkt

4,8 km. Beräknad tid 1 3/4 h.

Från Alvastra följer man Ellen Keys led förbi slukrännorna och stiger upp på Omberg och vidare till Hjässan. Här har man en bra utsikt över berget, slätten och Vättern mot Västra Götland. Turen fortsätter ner till Hjässatorget och en kort bit längs Turistvägen. Sen tar man skogsvägen och Nyhagenvägen och följer sedan Östgötaleden (Omberg Runt) leden i solen förbi Ombergs södra förkastning tillbaka till Alvastra.

• Ombergs Turisthotell
    • Alvastra: Vindskydd med grillplats, informationstavla, torrtoa
    • Hjässan: picknickbord
    • Hjässatorget: vindskydd med grillplats, picknickbord, informationstavlor, torrtoa